szysssz - 2010-10-21 21:02:02
Kedves Zsolnay Gábor! Készségesen elhiszem, hogy az oktatók többsége a lelkét is kiteszi a szakmai ismeretek megismertetése, (megszerettetése), a tanulók személyiségének fejlesztése területén. Szerintem a gond nem is ebből adódik: „Ha mindenki a maga portáját kezdi el takarítgatni, ha mindenki a maga felelősségét kezdi el felmérni és a szerint cselekedni lesz előre lépés.” Írja ön. – Kinek van felelőssége? Szerintem kizárólag az oktatási intézménynek! A fiatal beiratkozik egy iskolába, mert úgy döntött, hogy szakács szeretne lenni –rosszabb esetben a szülők beíratják mondván, hogy „ez agy jó szakma, civilként is hasznosíthatod fiam” Ha felvételt nyer az iskolába, attól kezdve csakis az oktatási intézménynek van felelőssége abban, hogy a tanuló elsajátítsa a szakmai ismereteket, s ezekkel megismerkedjen a gyakorlatban is. Az oktatási intézmény választja ki a gyakorlati munkahelyeket, ők kötnek szerződést a vendéglátóhelyekkel, ők fizetik ennek költségét. Ezekből következne, hogy az iskolák diktálják a feltételeket: a minimum az lenne, hogy „a gyakorlati oktatók kötelesek az iskolai tanrendhez igazodva foglalkoztatni a tanulókat” A tanmenetről hetente/havonta értesíteni kellene őket. Ez ma a világhálók korában nem lehet nagy nehézség (maximum évfolyamonként egy levelező lista.) Ezt lehet ellenőrizni, s ha szükséges számon kérni is. Ha a felelősséget megosztjuk és a gyakorlati oktatást az egyes munkahelyekre bízzuk – minden kontroll nélkül - mindig lesz olyan hely, ahol a „pénzhozó inasokat” csupán konyhai segéd-, vagy betanított munkával bízzák meg – Ez a jelenlegi állapotok konzerválását jelenti. A gyakorlati vizsgához: A leves/előétel, egy „klasszikus” húsétel (körettel, salátával/mártással és desszert összeállítás nagyon jó a vizsgához. Az elkészítendő ételsort pár nappal a vizsga előtt adnám a tanulóknak. Ők ez idő alatt elkészítenék a hozzávalók anyaghányadát, felvázolnák a technológiai sorrendet. A vizsgabizottság ezekből már képet kaphatna a tanuló felkészültségéről, de kérdésekkel ezt pontosíthatja. Azt sem tartanám elképzelhetetlennek, hogy az előétel, vagy a desszert hozzávalóit adnám meg csupán (nevesítés nélkül) a tanuló készítsen belőle valami jót. Ennek eredménye valami rangsort is mutatna a tanulók között. Barátsággal: Szilvásy Dénes